rosa eller inte rosa?

Fastnade på ett forum idag. Det diskuterades om pojkar ska "få" ha "tjejkläder" eller inte. Man blir ju typ mörkrädd när man hör hur vissa resonerar. Endel låter sina pojkar ha rosa kläder på dagis för att visa samhället hur fördomsfria dom är. Sen blir dom arga när barnet kommer hem från dagis och är ledsna för att dom andra barnen har retat dom för att dom har tjejkläder. Sen när jag tycker att det är elakt att "utsätta" sina barn för eventuell mobbning tycker dom att jag är dum i huvudet. Tycker att det är vansinnigt att jag låter mobbarna hållas. När sen en annan sa att det är som att låta flickorna gå hem själva mitt i natten med risk för att dom ska bli våldtagna tyckte endel att det inte var samma sak. Men visst är det just det det handlar om? Ett onödigt risktagande. Jag önskar att mina söner kunde gå på dagis med hello kitty-klänning (om dom nu mot förmodan skulle vilja det) utan att bli retade, likväl som att jag önskar att alla kvinnor/män skulle kunna gå hem mitt i natten från t ex krogen utan att bli våldtagna eller nerslagna. Men jag vet ju att det inte riktigt funkar så. Barn är elaka oavsett om jag försöker protestera genom att skicka ut mina barn med "fel" kläder. Problemet är bara att det är barnet som kan råka illa ut (bli retad) och inte jag. Vill jag protestera så gör jag det via mig själv...

Vad tycker ni?

Gör jag fel som inte vill att mina barn ska gå på dagis i klänning?

Kommentarer
Andreas "kryckan" Hansson säger:

Det går bara inte att stå emot.. ha ha

2009-05-25 | 16:29:43
Bloggadress: http://kryckansblogg.blogg.se/
Ulrika säger:

Vad ger en förälder rättigheten att använda sitt barn som vandrande plakat? Försvaret :att visa sin egen fördomsfrihet? Det försvaret håller inte i en rättegång, och absolut inte hos mig. Vad de här föräldrarna uppvisar är brist på empati och respekt emot sina egna barn, en fullständig självupptagenhet enligt mig. Om dessa ointelligenta föräldrar utan konsekvenstänkande behagar visa SIN EGEN fördomsfrihet så låt dem göra det på sin egen kropp. Det finns oräkneliga sätt att göra det på. Frågan är om det inte är så att dessa föräldrar kan man dra inför rätta? Helt enkelt på grund av kränkande behandling. Barn sitter i en beroendeställning till sina vårdnadshavare, som de i sin tur utnyttjar med sin makt. Fy så fult gjort!

2009-05-25 | 20:10:02
Bloggadress: http://bokstaverat.blogspot.com
C säger:

Min yngsta son VILL ha rosa tröjor till skolan, det är tydligen Coolt på deras skola. Till och med ena manliga läraren har rosa tröjor på sig. Han har nu fått en rosa tröja och en rosa skjorta och är överlycklig. Jag låter mina barn bestämma vad de vill ha på sig och sen stöttar jag dem i det.



Gör det som känns bäst för dig och dina barn.



Kram

2009-05-25 | 22:28:47
C säger:

Det är vi föräldrar som måste se till att våra barn inte mobbar andra barn. Fast det kan vara svårt att få vissa föräldrar att förstå att de faktiskt ansvarar över vad deras barn säger och gör.

2009-05-25 | 22:34:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback